PENGARUH HARGA, IKLAN DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA E-COMMERCE TOKOPEDIA (STUDI KASUS PADA PENGGUNA TOKOPEDIA DI KABUPATEN DEMAK)

Irvana Ayu Anggreani, Yuliati Yuliati

Abstract

This study aims to determine the effect of price, advertising, and brand image on purchasing decisions for e-commerce users in Demak Regency. The population in this study were Tokopedia e-commerce users in Demak Regency. The sampling technique used is non-probability sampling technique with a purposive sampling technique. The sample of this study were 97 respondents, Tokopedia e-commerce users in Demak Regency. Data collection using a questionnaire. The data analysis used is multiple linear regression analysis using the help of the SPSS application.The results of this study indicate that 1) Price has a positive and significant effect on purchasing decisions with a t-count value of 2,568 > t-table 1,986 and sig. 0,020 < 0,05; 2) Advertising has a positive and significant effect on purchasing decisions with a t-count value of 2,363 > t-table 1,986 and sig.0,020 < 0,05; 3) Brand image has a positive and significant effect on purchasing decisions with a t-count value of 6,902 > t-table 1,986 and sig. of 0,000 < 0,05; 4) Price, Advertising, and Brand image simultaneously affect purchasing decisions with an F-count value of 35,377 > F-table 3,309 and sig. of 0,000 < 0,05.

Keywords: Price, Advertising, Brand Image, Purchasing Decisions

Full Text:

PDF

References

Aziza, S. N., & Rachman, M. Y. (2023). Pengaruh Bangtan Sonyeondan (BTS) Sebagai Brand Ambassador, Daya Tarik Iklan, dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Tokopedia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21555–21561.

Daiman, M., Yulita, I., & Poerwanto, G. (2023). Pengaruh Harga, Kepercayaan, dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian pada Pengguna E-commerce Tokopedia. EXERO : Journal of Research in Business and Economics, 6(1), 83–103.

Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek (Planning & Strategy). CV. Penerbit Qiara Media, Surabaya.

Gamas, J. (2021). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 10(4), 1–16.

Himawan, S. Y., & Harnaji, B. (2021). Pengaruh Iklan, Citra Merek dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Nivea (Survei pada Mahasiswi Pengguna Produk Nivea di Kota Yogyakarta). Prosiding Diseminasi Hasil Penelitian, 28–35.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing Seventeenth Edition. In Pearson.

Mahiri, E. A. (2020). Pengaruh Brand Image dan Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen Badan Usaha Milik Desa (BUMDES) Mart Banjaran. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 11(3), 227–238.

Pratiwi, A., Junaedi, D., & Prasetyo, A. (2019). Pengaruh Harga terhadap Keputusan Pembelian Konsumen : Studi Kasus 212 Mart Cikaret. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(2), 150–159.

Rahayu, S. (2021). Pengaruh Harga, Kepercayaan dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pengguna E-Commerce Tokopedia. Mbia, 20(1), 40–50.

Silvia, A. K. R. (2021). Pengaruh Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Studi Pada Konsumen Produk Kosmetik Make Over di Universitas Brawijaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya, 11(1), 1–5.

Sinollah, Maulidiyah, D. N., & Arsyianto, M. T. (2020). Analisis Periklanan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Konsumen dan Dampaknya pada Keputusan Pembelian. 7(2), 94–105.

Sumarsono, R., Firdiansjah, A., & Respati, H. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Madlyson Di Distro Aztekline Tulungagung. Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi, 8(1), 1–52.

Witarisma, S. W. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada E-Commerce Shopee. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntasi, 6(1), 821–829.

Yunefa, A., & Sabardini, sri ekanti. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Iklan terhadap Keputusan Pembelian Produk Lipstik Emina di Yogyakarta. Cakrawangsa Bisnis, 1(2), 171–186.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.