PENGEMBANGAN USAHA MELALUI PENINGKATAN STRATEGI PEMASARAN PADA UMKM KRUPUK RAMBAK BAWANG TUMBAR

Damayanti Damayanti, Muhammad Asrori, Susanti Dwi Ilhami, Nisa Atul Mabruroh, Rossa Salsabila Hayya Mahiza

Abstract

MSMEs Krupuk Rambak Bawang Tumbar has an address in Soditan Village, RT.01/ RW.02, Lasem District, Rembang Regency, Central Java. MSMEs Krupuk Rambak Bawang Tumbar is one of the MSMEs in Rembang engaged in food production. The problems faced by Partners are: 1). Erratic weather makes crackers unable to be dried, 2). The product is not yet known by the wider community, 3). Unattractive packaging, 4). Many consumers do not know their location, 5). Lack of variations in the shape of MSMEs Krupuk Rambak Bawang Tumbar product. The service team carried out several programs including: 1). Making a Google Map, 2). Facebook Account Creation, 3). Sticker Making, 4). Making notes and stamps, 5). Making Directions, and 6). Product marketing with another variant in the form of raw crackers. Through this community service activity, it is hoped that MSMEs will be able to compete, increase sales, income and welfare of MSME owners.

Keyword: Business Development, MSMEs and Marketing Strategy

Full Text:

PDF

References

Bukit, F. R. A., AS, G. G., Irvan, I., & Fahmi, F. (2019). Pembuatan Website Katalog Produk UMKM Untuk Pengembangan Pemasaran dan Promosi Produk Kuliner. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(2), 229-236.

Hamza, L. M., & Agustien, D. (2019). Pengaruh perkembangan usaha mikro, kecil, dan menengah terhadap pendapatan nasional pada sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(2), 127-135.

Narto, N., HM, G. B., & others. (2020). Penguatan Strategi Pemasaran Pudak di Tengah Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Usaha Mikro Kecil Menengah Kota Gresik. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 6 (1), 48–54.

Sasongko, D., Putri, I. R., Alfiani, V. N., Qiranti, S. D., Sari, R. S., & Allafa, P. E. (2020). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Makaroni Bajak Laut Kabupaten Temanggung. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6 (2), 92–96.

Sasongko, D., Yuliawati, P. M., Nurhidayah, R., Utomo, R. G., Setyawan, A., & Suciati, K. (2021). Pengembangan Pemasaran UMKM Asih Di Kabupaten Magelang Dengan Memanfaatkan Digital Marketing. Jurnal Pengabdian Masyarakat IPTEKS, 7 (1), 68-73.

Suryani, S. (2018). Analisis Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Bengkalis-Riau. Jurnal Ekonomi KIAT, 29(1), 1-10.

Tarutė, A., & Gatautis, R. (2014). ICT Impact on SMEs Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 1218–1225. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.968.

Wali, M. (2022). Pelatihan Manajemen Pengembangan Usaha bagi UMKM Provinsi Aceh. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 3(1), 33-38.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.